facebook berichten

8 Facebook berichten die je direct kunt gebruiken.

Met deze 8 succesvolle tips kun je direct aan de slag!

  • Deel je kennis en kennisbronnen met je fans: laat je fans zien waar jij je kennis vandaan haalt. Bijvoorbeeld, websites, boeken, video, seminars en evenementen.
  • Deel de berichten van anderen: Dit is een sympathieke manier om in contact te komen met de “influencers” in jouw branche.
  • Deel iets persoonlijks: Mensen houden van een persoonlijk gezicht achter het bedrijf. Maak het persoonlijk door je van je menselijke kant te laten zien. Mix pleasure with business
  • Stel vragen: Mensen geven graag antwoord. Maak hier gebruik van!
  • Geef korting: Iedereen vind het leuk om korting te krijgen. Geef je fans die speciale korting, maar kijk uit dat je niet gaat pushen. Opdringerige verkopers vind niemand leuk.opdringerige-verkopers

Lees meer

bureau social media

Wat doe je als je draadloze speakertjes zoekt?

Wat doe je als je draadloze speakertjes zoekt, of de beste fitness club of een leuke vakantiebestemming? Juist, je gooit je vraag in de kring, bijvoorbeeld via Twitter of Facebook. Daar tref je een vaste groep vrienden op wiens oordeel je vertrouwt. Wat zij je aanbevelen, heeft voor jou meer waarde dan de reclamepraatjes van leveranciers van speakertjes, Pilates-lessen en vakantiereizen.

 

‘Likes’ en gedeelde berichten op Facebook zijn goud waard voor iedereen die iets te verkopen heeft. Want als mensen hun vrienden vertellen over jouw fijne fitness club, levert dat geheid leden op. Of op zijn minst bezoekers aan je Facebook-pagina, waar je ze een aanbieding kunt doen of naar je website lokken. Vervolgens kun je met gerichte acties proberen hun mailadres te krijgen, zodat je ze later nog eens per mail aan hun goede fitness-voornemens kunt herinneren. Want zo werkt het!

 

Een voorbeeld: Wij hebben laatst voor een klant een vul-in-en-win-actie gedaan die in twee weken tienduizenden likes en 34.000 mailadressen opleverde. Dat zijn dus 34.000 ‘hot prospects’, die je later kunt gaan mailen met nieuwe acties, promoties en nieuwsbrieven. Niet gek voor een investering van € 499,-! Voor nog geen anderhalve cent per verkoopkans kun je het een regelrecht succes noemen.

Bureau Social Media

Interview door Slagter media

Enige tijd geleden vroeg Christan Slagter van Slagter media of ik zin had in een interview. Ja, leuk Christian moeten we doen. Zo gezegd, zo gedaan en hier is het resultaat Interview door Slagter media

Het geheim van Apple

Als je publiek voor de deur ligt om jouw product te kopen, dan doe je blijkbaar iets heel erg goed. Niet alleen heb je dan een aantrekkelijk product, je fans sympathiseren zich met je merk en zijn hiermee je marketing ambassadeurs. Hoe kun je jouw merk als sympathiek laten overkomen? En is dit belangrijk?

Ja, het is belangrijk om in deze tijd sympathiek te zijn. Onderscheiden op product en prijs wordt steeds moeilijker. Zorg daarom voor een aansprekend verhaal en aantrekkelijke uitvoering van je propositie. Stel jezelf de vraag: Waarom liggen er bij Apple mensen voor de deur te wachten om naar binnen te mogen? En hoe kan ik als merk/bedrijf dit binnen de mogelijkheden enigszins nabootsen.

Deze 3 tips helpen:

  • Wees hulpvaardig. Er is niets fijner om als klant serieus te worden behandeld en het gevoel te hebben dat er alles aan gedaan wordt om je te helpen. Dat voelt goed en maakt je ontvankelijk om iets te kopen.
  • Maak gebruik van het moment. Klanten hebben weinig tijd en zijn zich aan het oriënteren op hun aanschaf. Zorg ervoor dat je dit moment ten volle benut, door extra informatie te bieden over de aanschaf en ze wijzer te maken over het gebruik van je product of dienst.
  • Bouw aan de relatie. Je product of dienst heeft een bepaalde levensduur en door de klant te helpen deze levensduur te verlengen, te intensiveren of bijvoorbeeld kosten te besparen wordt je als sympathiek ervaren. Denk bijvoorbeeld aan workshops, service-onderhoud en pre-sales. Hierdoor krijg je gelijk de mogelijkheid gegevens te verzamelen om in contact te blijven via email of social media. Facebook is bijvoorbeeld een ideaal platform om op een aardige manier je publiek blijvend te informeren.

We zijn sociale dieren die het leuk vinden aandacht te krijgen, complimentjes te ontvangen en te worden geholpen. Doe dit dan ook!

Tijdens het volgende social spreekuur gaan we hier verder over praten. Meedoen aan het gesprek? Meld je hier aan voor de volgende vrijdagmiddag http://goo.gl/RvnnOx

bureau social media

Het geheim van effectieve communicatie

Ben je benieuwd hoe je boodschap wordt versterkt?

Hoe krijg je meer impact met je boodschap in blogs, social media en advertenties? Social Media wetenschapper Dan Zarella heeft duizenden blogs en social media berichten (22.000 tweets) geanalyseerd en kwam tot interessante conclusies. Doe er je voordeel mee.

Tips uit onderzoek

    • In virale berichten kwam hij opvallend vaak de woorden, wetenschap, hacks, verrassend, geschiedenis, groot, groter en kritisch tegen.
    • Je berichten worden meer gedeeld wanneer je in de koppen van je berichten de namen van het betreffende netwerk noemt. Bijvoorbeeld: Wat Facebook niet wil dat je weet.
    • Houd je koppen kort en bondig. Het doel van je kop is om aandacht te trekken en niet al de gehele inhoud over te brengen.
    • Lijstjes zijn nog steeds populair. Hoewel sommige denken dat het niet erg origineel en onderscheidend is,  stimuleren lijstjes nog steeds goede click-troughs.
    • Urgentie in de koppen werkt ook vaak effectief. Bijvoorbeeld: “5 dingen die je op dit moment niet moet doen met Twitter”, of “ Los deze veel gemaakte fouten vandaag nog op!”
    • Gebruik de negatieve variant i.p.v. de positieve variant. Bijvoorbeeld een blog met de kop: “de 5 slechtste tips om te bloggen” wordt beter gelezen dan “de 5 beste adviezen om te bloggen”
    • Maak je kop niet te complex, vermijd creatieve en verwarrende koppen. Realiseer je dat het met de inhoud moet overeenkomen. Houd het simpel en een nauwkeurige weergave van de inhoud. Dit is voor velen al lastig genoeg (mezelf incluis)
    • Gebruik actieve woorden. Koppen met actieve woorden maken meer kans om te worden gelezen door je publiek. Koppen in de tegenwoordige tijd scoren beter dan passieve koppen in de verleden tijd.
    • Wees specifiek. Je denkt misschien dat het gebruik van een meer algemene kop zal een zo breed mogelijk publiek aanspreekt, maar dit is meestal niet het geval. De kop moet een duidelijke indicatie geven van het specifieke onderwerp.
    • Gebruik een voordeel. Je kent al de oude copywriting regel van Leo Burnett ‘voordelen niet specificaties’. Je kop moet uitleggen geven hoe je product of informatie mensen zal helpen, niet hoe goed je product is.
    • En gebruik vragen. De vragen die beginnen met hoe, wat, wanneer, en waarom zijn nog steeds zeer effectief in het uitlokken klikken. Bijvoorbeeld, in plaats van ‘Kwaliteiten van een leider’, probeer dan eens ‘Hoe Leiders succes hebben door deze 5 kwaliteiten”
    • Wees uniek. Ga niet dezelfde kop gebruiken omdat die zich heeft bewezen. Maar voeg wat toe van jezelf. Je zult merken vanuit het hart geschreven is altijd goed.

Als je volgende keer inspiratie nodig hebt voor je blog of bericht. Probeer dan deze koppen die zich hebben bewezen in effectiviteit. Probeer er een te kiezen die bij je past.

15 koppen die altijd werken

  1. Het geheim van ________
  2. Top 10 manieren om ___________
  3. Waarom _________ altijd werkt
  4. Hoe ___________  u kan helpen slagen
  5. Wat __________ niet wil dat je weet
  6. Waarom __________ niet zo slecht is als je denkt
  7. 5 Tips voor het helpen van u ____________
  8. Hoe  ___________ sneller klaar is
  9. Als _________, dan kun je ____________ (bijvoorbeeld als je een blog schrijft, dan kun je verkeer naar je website stimuleren)
  10. Wat iedereen moet weten over _____________
  11. De beginnersfout van iedere _______________
  12. 5 sleutels tot ______
  13. De waarheid over ____________
  14. 10 ____________ die experts gebruiken
  15. Wat gebeurt er als__________

Wanneer je als bedrijf je verhaal wilt delen, dan zijn er genoeg mogelijkheden. Deze informatie helpt je hopelijk verder met het schrijven van verleidelijke content.

Succes met het vertellen van jouw verhaal. Be sociable and share!

 

Bureau Social Media Amsterdam

Social Spreekuur

Social spreekuur is een unieke gelegenheid om antwoord te krijgen op al je uitdagingen met Social Media. Ontmoet daarnaast ook andere ondernemers om te netwerken en ervaringen uit te wisselen.

Waarom: Social Media is continue in beweging en je hebt vaak niet genoeg tijd om van alles op de hoogte te zijn. Toch wil je effectief social media inzetten om meer resultaat te behalen. Tijdens social spreekuur krijg je antwoord op je vragen en uitdagingen voor jouw bedrijf.

Wat: Antwoord op al je social media vragen

Wanneer: Iedere vrijdagmiddag vanaf 16:00 tot 17:30

Waar: Pand020 op het Westergasterrein, Amsterdam

Ja, ik kom  (we willen graag ieder zijn vragen beantwoorden en daarom zijn er slechts een aantal plekken beschikbaar, dus laat even weten of je komt)

Wees welkom en kom langs voor een goed gesprek en een heerlijk kop koffie. Tot binnenkort!

Liever een andere keer (schrijf je in en ontvang een persoonlijke uitnodiging via email)

 

 

Update: Social Media formaten

Door de recente update van Facebook gebeurt het nog wel eens dat er vergeten wordt de nieuwe formaten aan te passen. Met deze infographic van onze vrienden @ insight180 ben je weer helemaal up-to-datesocial-media-dimensions

Waarom het organisch bereik op Facebook afneemt?

Ik merkte het al in de pagina’s van klanten, maar nu heeft Facebook gesproken en uitgelegd, hoe dit komt. Het Engelse artikel heb ik door de vertaalmachine gehaald en hier en daar een wijziging aangebracht. Hierdoor is het niet foutloos Nederlands, maar wel begrijpbaar.

Je kunt hier het hele originele artikel lezen 

Vertaling door Google translate en een beetje van mezelf. Het artikel is geschreven door Brian Boland, hoofd advertenties Product Marketing team op Facebook.

Organisch bereik op Facebook: Antwoord op uw vragen

In de afgelopen maanden heb ik artikelen gelezen en de vragen beantwoordt van veel mensen die bezorgd zijn over de daling van de organisch bereik voor hun Facebook-pagina’s. Organische bereik verwijst naar hoeveel mensen je gratis kunt bereiken op Facebook door het plaatsen van uw pagina. Mijn collega’s en ik op Facebook begrijp dat dit een pijnpunt voor veel bedrijven is geweest, en we zijn toegewijd om te helpen begrijpen wat er achter deze verandering zit, zodat uw bedrijf kan slagen op Facebook. Vandaag wil ik graag een aantal vragen die we hebben gehoord beantwoorden.

Waarom het organisch bereik afneemt?

Er zijn twee belangrijke redenen.

De eerste reden betreft een simpel feit: Meer en meer inhoud wordt gemaakt en elke dag gedeeld. Je hebt waarschijnlijk gemerkt hoe dit is veranderd. Gewoon een paar jaar geleden, het delen van belangrijke momenten en ervaringen, artikelen die u hebt gelezen, en foto’s en video’s van uw dierbaren was een relatief arbeidsintensief proces. Vandaag de dag, dankzij apparaten zoals smartphones, kunnen veel mensen content delen met slechts een paar uithalen van de vinger of drukken van een knop.

Er is wordt nu veel meer inhoud gemaakt dan voorheen. Gemiddeld zijn er 1500 verhalen die zouden kunnen verschijnen in een persoon News Feed elke keer dat ze inloggen op Facebook. Voor mensen met veel vrienden die een pagina leuk vindt, kan maar liefst 15.000 potentiële verhalen elke keer dat ze inloggen op verschijnen.

Als gevolg hiervan, de concurrentie in News Feed – de plek op Facebook waar mensen bekijken de inhoud van hun familie en vrienden, maar ook van bedrijven – neemt toe, en het is steeds moeilijker voor elk verhaal om de blootstelling te krijgen in Nieuws Feed. Naast de groei van de inhoud, zijn mensen ook wens meer pagina’s. Directeur Facebook’s van product management voor News Feed vertelde TechCrunch dit april het totale aantal pagina’s geliefd bij de typische Facebook gebruiker groeide met meer dan 50% vorig jaar. Met elke nieuwe pagina leuk vinden, de concurrentie in News Feed stijgt nog verder.

De tweede reden impliceert hoe News Feed werkt. In plaats van mensen te laten zien van alle mogelijke inhoud, is News Feed ontworpen om elke persoon de inhoud die het meest relevant is om te laten zien op Facebook. Van de 1500 + verhalen een persoon zou kunnen zien wanneer ze inloggen op Facebook, News Feed displays ongeveer 300. Om te kiezen welke verhalen te tonen, News Feed rangschikt elk mogelijk verhaal (van meer naar minder belangrijk) door te kijken naar duizenden factoren ten opzichte van elkaar persoon.

In het afgelopen jaar hebben we een aantal belangrijke veranderingen te verbeteren hoe News Feed kiest inhoud gemaakt:

We zijn beter in het weergeven van inhoud die daardoor een hoge kwaliteit kregen. En we hebben de News Feed spam opgeruimd. Als gevolg van deze veranderingen, is News Feed steeds boeiender, zelfs als de hoeveelheid inhoud die wordt gedeeld op Facebook blijft groeien.

Elk stukje content van elke vriend en Pagina – – Waarom niet gewoon alles laten zien en mensen te laten beslissen wat ze willen zien?

Verschillende andere online-feed platforms tonen alle content in real time. Maar het real-time benadering heeft beperkingen. Mensen hebben alleen zo veel tijd om verhalen te consumeren, en mensen missen vaak inhoud die niet in de richting van de top staat. Dit betekent dat ze vaak niet de meest waardevolle inhoud krijgen te zien.

In onze tests, hebben we altijd gevonden dat de News Feed ranking systeem  mensen een betere, meer boeiende ervaring op Facebook biedt. Bovendien, gezien de hoeveelheid content in de gemiddelde News Feed, met behulp van een real-time systeem voor de inhoud zou zelfs leiden tot organische bereik Pages ‘nog verder zullen dalen.

Is organisch bereik vallen omdat Facebook probeert om meer geld te verdienen?

Nee, ons doel is altijd om de beste ervaring voor de mensen die Facebook gebruiken te bieden. Wij zijn van mening dat het leveren van de beste ervaringen voor mensen profiteert ook de bedrijven die Facebook gebruiken. Als mensen zijn actiever en betrokken met verhalen die in de News Feed lijken, ze zijn ook meer kans om actief te zijn en bezig zijn met de inhoud van het bedrijfsleven.

Is Facebook de enige marketing platform dat is gezien de daling van de biologische handbereik?

Veel grote marketing platformen hebben dalingen in organische bereik gezien. Online zoekmachines, bijvoorbeeld, op voorwaarde dat een groot deel van vrije verkeer naar bedrijven en websites als ze in eerste instantie gelanceerd. Mensen en bedrijven stroomden naar deze platforms, en als de diensten groeiden was er meer concurrentie te hoog in de zoekresultaten te rangschikken. Omdat de zoekmachines moest veel harder werken om de meest relevante en nuttige inhoud oppervlak, bedrijven uiteindelijk zag verminderde organisch bereik.

Terwijl vele platformen ervaren een verandering in organische bereiken, sommige zijn meer transparant zijn over deze veranderingen dan anderen. Facebook heeft altijd een duidelijke, gedetailleerde, bruikbare rapporten die bedrijven helpen te zien wat er gebeurt met hun inhoud gewaardeerd. En na verloop van tijd zullen we blijven uitbreiden en verbeteren van onze reeds sterke rapportage tools.

Ok, er is nu meer inhoud. Maar wat is de waarde van het hebben van meer mensen zoals mijn pagina? Ik betaalde goed geld voor mijn fans op Facebook, en nu kan ik niet zo veel van hen te bereiken.

Fans absoluut waarde.

Fans maken uw advertenties effectiever. Wanneer een advertentie heeft sociale context – met andere woorden, wanneer een persoon ziet hun vriend houdt van uw bedrijf – uw advertenties geven gemiddeld 50% meer herinnering en 35% meer online omzet groei.

Fans maken ook de advertenties die u draaien op Facebook efficiënter in onze advertenties veiling. Advertenties met sociale context zijn een signaal van de positieve kwaliteit van de advertentie, en leiden tot betere veilingprijzen.

Zoals waar ze wonen, en hun voorkeuren en interesses – – Je kunt inzichten over je fans om de beslissing te informeren over het bereiken van uw huidige en potentiële klanten

Fans kunnen uw bedrijf geloofwaardigheid geven

Fans kunnen uw beste klanten vertegenwoordigen, maar het is belangrijk op te merken dat ze niet al uw klanten of potentiële klanten vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld, als auto dealer heeft u 5.000 fans, die fans vertegenwoordigen slechts een fractie van de mensen die belangrijk voor uw bedrijf. Fans kunnen u helpen uw zakelijke doelstellingen op Facebook te bereiken, maar fans moeten niet worden gezien als een doel op zichzelf.

Ja, hoe moet ik Facebook gebruiken voor mijn bedrijf?

Organisch gehalte heeft nog steeds waarde op Facebook, en pagina’s die grote inhoud te publiceren – inhoud die mensen leert iets, vermaakt ze, maakt ze denken, of op een andere manier waarde toevoegt aan hun leven – kunnen nog steeds mensen in Nieuws Feed bereiken. Echter, vooruitlopend organische bereik kan onvoorspelbaar zijn, en met een stuk van de inhoud “viral te gaan” zelden overeen met een bedrijf de kerndoelen. Uw bedrijf zal veel meer waarde zien als je Facebook gebruikt om specifieke zakelijke doelstellingen te bereiken, zoals het rijden in-store sales of stimuleren app downloads.

Zoals TV, zoeken, kranten, radio en vrijwel elke andere marketing platform, Facebook is veel effectiever wanneer bedrijven gebruiken betaalde media te helpen hun doelen te bereiken. Uw bedrijf zal niet altijd op de eerste pagina van een zoekresultaat, tenzij je betaalt om een ​​deel van die ruimte. Evenzo, betaalde media op Facebook kunnen bedrijven een breder publiek meer voorspelbaar te bereiken, en met een veel grotere nauwkeurigheid dan organisch gehalte.

Kunnen bedrijven slagen op Facebook met een verminderde organisch bereik?

Natuurlijk. Hier zijn een aantal bedrijven – groot en klein – die sterke resultaten gezien hebben door het gebruik van Facebook te reiken dan hun fans:

Rice Creek Family Dentistry wilde haar klantenbestand laten groeien om een tweede locatie te ondersteunen en te verhogen afspraken tussen bestaande patiënten. De praktijk loopt nu advertenties in News Feed koppelen patiënten om een ​​eenvoudig te gebruiken app afspraak.

Karaoke Heroes, een superheld thema karaoke bar, gebruikt haar pagina regelmatig om te communiceren met klanten, terwijl ook het gebruik van Facebook Ads om mensen te laten zien wanneer hun vrienden gebeurtenissen hebben deelgenomen aan de bar

Cadbury zag bedrijfsresultaten die TV voor efficiency geëvenaard door te focussen op het bereiken van 16-24-jarigen in Nieuws Feed

Salesforce aanvankelijk bekeken Facebook als een manier om te gaan met bestaande klanten, tot het gebruik van Facebook Ads om kwalitatief hoogwaardige en kosteneffectieve leads, snijden de kosten-per-lead doelpunt van meer dan 50%

U kunt onze Succesverhalen sectie voor veel meer bedrijven die groeien met Facebook te zien.

Hoe weet ik dat de dingen zullen niet blijven veranderen?

We zullen altijd innoveren namens de mensen die Facebook gebruiken. En we moeten meer transparant met en nuttig zijn om de bedrijven die de markt op Facebook zijn. We werken er hard aan om onze communicatie over aanstaande product veranderingen te verbeteren. Bijvoorbeeld, in april hebben we u laten weten over hoe rechter kolom advertenties zal veranderen om de betrokkenheid te vergroten en om het gemakkelijker maken voor bedrijven om deze advertenties te maken. We zijn toegewijd om te helpen uw bedrijf te laten groeien en ervoor zorgen dat u het meeste uit uw investering in Facebook haalt.

Laat ons weten wat je denkt en als je meer vragen in de comments. Oprechte dank voor de samenwerking met ons.

Brian Boland leidt de advertenties Product Marketing team op Facebook.

roi,

ROI? Liever ROB

In Social Media hebben we snel geleerd dat het opbouwen van een succesvol merk niet alleen gaat over ROI, maar vooral over het ontwikkelen van relaties met mensen. Hoe dat werkt en hoe je dit effectief doet is een lerend proces. Je verbinding (engagement) en het verhaal wat je te vertellen hebt (story telling) zijn daarin belangrijke elementen. Je wilt namelijk dat je inspanningen ergens toe leiden, alleen gebeurt dat niet altijd direct.

Dus hoe bereken je dan de relaties met mensen? In een gesprek met Eric van Hall waarin ik mijn frustratie uitte, kwamen we tot een nieuwe term. En dat heeft ervoor gezorgd dat we het inmiddels liever hebben over ROB als over ROI.

ROB?
ROB gaat namelijk over het ‘Rendement Op Betrokkenheid’ van jouw publiek. De sleutel om rendement uit betrokkenheid te krijgen , zelfs met beperkte middelen – is om echt te luisteren . Vaak genoeg zien we nog dat het verzamelen van likes eigenlijk nog steeds push marketing betreft. Eigenlijk een soort digitale folder die je in je mik krijgt geduwd. En dat is een gemiste kans.

De term ROI heeft zijn basis in de financiële sector en stuurt op cijfers. ROB gaat over zoveel meer, dan alleen cijfers. Het gaat over verbinding maken en waardevol zijn voor elkaar. Welke rendement daarmee te halen is, verschilt per bedrijf en is afhankelijk van welk doel je nastreeft. Wat voor de lange termijn ‘socialvol’ zal zijn, gaan we nog ontdekken. We staan nog maar aan het begin van nieuwe vormen en innovaties die ons leven gemakkelijker maken. Wat mij betreft draait het op dit moment vooral over de relatie die een nieuwe vorm krijgt.

De video van Gary Vaynerchuk “what’s de ROI of your mother” is verhelderend wat betreft de vraag waar het volgens mij werkelijk om draait. Je zou het ook kunnen vertalen naar “wat is de ROI van je kinderen” Want de waarde (liefde) die je terugkrijgt van je kinderen is niet te vertalen in geld, maar wel van onschatbare waarde. Ouders weten waar ik het over heb.

Natuurlijk wil je dat je inspanningen resulteren in rendement op je investering, maar dat is een resultaat uit de verbinding die is ontstaan. Met kinderen zijn er ook dergelijke overeenkomsten. Eerst moet er een solide basis ontstaan. Je geeft je kinderen rust, regelmaat en reinheid en een hoop liefde en vandaar uit begint er hopelijk een stabiele groei.

Kwalitatieve verbinding
Op het gebied van het komen tot een kwalitatieve verbinding met je klanten is er namelijk nog veel te leren. Een lerend proces bestaat uit trail en error. Net als met je kinderen doe je ontzettend je best en gebruik je de ervaring van de mensen (vrienden,familie) om je heen. Met social media zijn we wat dat betreft nog in de opgroeiende fase.

We hebben namelijk geen oma die vanuit haar ervaring vertelt “hoe het moet en wat je kunt doen” Sommigen zijn verder dan anderen Zo hebben zij een babyfoon (monitoring) en een oppas (social media manager), die helpt met de overgang van de peuterfase naar de “nieuwe” relatie. Anderen moeten nog bevallen en weer anderen vragen rond en komen in de ontvankelijke fase voor een nieuwe baby. De kraamzorg is te vergelijken met de social media expert die ons aan de hand neemt gerust stelt en feedback geeft.

Maar omdat niet iedereen een flink budget heeft en zich de luxe van een ‘kraamzorg’ kan permitteren, heb ik enkele experts gevraagd om tips te geven die voor jou je ROB kunnen versterken. ROB gaat groeien door een goede opvoeding. En heb je nou zelf goede tips of aanvullingen, waar ROB beter van wordt, deel dan je reactie met ons.

Tips
Frans van der Reep deelt de volgende tip: “Mensen willen, collega’s ,klanten, relaties en geen frietje zijn in een grote frietsnijder. Ze willen snappen wat hun bijdrage aan het geheel is. Van lean&mean naar lean&meaningful . Verbondenheid.

Hier sheets van een presentatie die ik daar recent over hield met concrete ideeën hoe dat moet.

De kunst is dus om veel beter te snappen hoe je betekenisvol interactie opbouwt met de klant. Dat luisteren erg belangrijk is weten we al een poosje. De vraag is veel meer hoe je dat goed organiseert en tegelijkertijd toch geld verdient.ROB kan een mooi nieuwe mentale categorie worden in het pad naar goede oplossingen.”

Eric van Hall deelt de volgende tip: “Om de betrokkenheid met je publiek te versterken is het heel belangrijk dat je je blog altijd op hetzelfde moment publiceert. Dus niet onregelmatig alleen maar wanneer je inspiratie hebt (soms 3 keer in een week en dan 6 weken niets). Maar steevast op hetzelfde moment.

Zo staat onze nieuwe blogpost elke donderdagochtend om 08:00 online en sturen we tussen 08:00 en 09:30 een notificatie naar onze Linkedin contacten (met moeiteloze opt-out). En om 08:30 gaat onze mailing eruit. Die regelmaat zorgt ervoor dat ons publiek eraan is gewend. Ze vertrouwen erop. Veel kijken er zelfs naar uit. En dat is echte betrokkenheid. Ook dwingt regelmaat ons tot veel meer content creatie dan wanneer we het vrijblijvend hadden gehouden.

Door meer content te produceren, zijn we waardevoller voor onze volgers en dat verhoogt de betrokkenheid. We zien dit aan het lage percentage uitschrijvers van onze mailing list (zo goed als nihil) en verzoeken via Linkedin om van de lijst gehaald te worden. (0,01% per week).”

Menno Rigterink deelt de volgende tip: “Een goed verhaal is aanstekelijk. Maar hoe maak je een goed verhaal? Want volgens mij heeft iedereen in potentie een goed verhaal. Alleen waar begin je, en welk doel dient je verhaal. Zelf had ik namelijk nogal moeite om de hier focus in aan te brengen. Vandaar dat ik dit model gebruik wat mij helpt om de juiste zaken in de juiste volgorde te delen. Het model helpt me tot een social story te komen. Wat volgt is interactie met je publiek.

bureau social media

Waarom de klant centraal staat?

De grote beweging via ketenomkering naar customer self care is zich snel aan het voltrekken. De klant neemt het initiatief en nieuwe bedrijfsvormen worden zichtbaar.

Het aantal business voorbeelden wordt snel groter, al gaat het om je auto zelf samen te stellen, onderdelen bestellen, 3D printing, crowdfunding, civil journalism, klanten die restaurants recenseren, tracking &tracing van de post, medische zorg en online boodschappen doen. In bijvoorbeeld http://symbid.nl/  – zien we de kracht van crowdfunding en het begin van ‘financials 2.0’.

Ik hoop dat deze richting van de beweging – richting customer engagement –  niet alleen leidt tot een sterke focus op RRR (Review, Ranking en Rating) maar ook tot een vermenselijking van samenwerking. Samenwerking wordt weer een persoonlijk besluit van mensen, in plaats van een resultaat van een onpersoonlijke rekensom. Die mensen willen vanuit een volwassen taakopvatting samen iets leuks maken en waarde creëren.

Van survival of the fittest naar survival of the most cooperative. Ook hier dus weer van vastpakken naar loslaten. Ontmoeten door te ont-moeten. We zijn al te lang een ‘frietje’ geweest in de grote topdown frietsnijder die organisaties vaak zijn naar hun werknemers. Dat moet maar eens afgelopen zijn. En gelukkig is dit aan het gebeuren in veel takken van sport.

Social media zullen veel meer worden geïntegreerd in het bedrijfsproces. Ik verwacht dat (emotional aware) software die het ‘ontmoeten en loslaten’  ondersteunt, de zgn  ‘communicational excellence’, snel aan belang  zal winnen. Software die ‘moeten en vastpakken’, de ‘control  excellence’, ondersteunt, wordt, behalve in de material business en robotisering, minder relevant.

Klanten veranderen sneller dan de bedrijfsprocessen zoals we die nu kennen. Daarom denk ik dat het concept onderneming ook gaat veranderen onder invloed van de eisen van de digitale wereld.  Social Companies  zullen tenminste een flexibele klantschil moeten hebben die kan meebewegen met de veranderende markt en die dynamische klanten werkelijk kan engagen.  ZARA is hier een voorbeeld van. Die hebben zo’n slim logistiek systeem ontwikkelt dat de feitelijke verkopen de samenstelling van het assortiment bepalen.

Interessante tijden. Er verandert veel. En snel. Goed opletten dus!

 

Dit blog is een bewerkte versie van de longread van Frans van der Reep. In de rol van adviseur is hij nauw betrokken bij Bureau Social Media en geeft hij mede inhoud aan de ontwikkeling van het bureau.