bureau social media

Fake verkoopt niet!

Waarom ga je als merk/bedrijf een langdurige verbintenis aan met je klanten? Vraag je dan gelijk af waarom je die verbintenis wilt en welke waarde dat vertegenwoordigt. What is in it for them and for you?

Als het om customer engagement gaat dan is de motivatie en de intentie van je onderneming,  en de manier waarop je daar over communiceert met je klant een steeds belangrijker factor.

Customer engagement, bijvoorbeeld via sociale media  is als onderwerp een maatje te groot is voor de marketeer alleen. Het is een onderwerp voor de gehele organisatie en in ieder geval een onderwerp voor pr, marketing, sales, investment relations en customer service en ICT gezamenlijk. Een bedrijf dat hier de bekende silo’s richting klantrelatie niet opheft is kansloos in the digital age.

Engagement is een proces en geen project. Het is iets van lange adem. Een voorsprong in engagement geeft je echt concurrentievoordeel. Als de marketeer een engagement proces start met ‘we luisteren naar je’, en klant-services neemt de telefoon niet op of je klant ziet ieder half jaar weer een andere verkoper voor zich krijg je toch echt een probleem met engagement.

Jouw belofte en jouw performance moeten kloppen met elkaar. Fake verkoopt niet. Lege Engagement beloftes, façades, houden geen stand in de Social media tijd. Waar je klanten steeds meer op reageren is de consistentie en integriteit van je boodschap.

Als je jouw onderneming  neerzet als customer focused,  loyaal etc, maar je gedraagt je als een “tasjesverkoper” op Gran Canaria’ i.p.v. een ‘slager op de hoek’ kom je daar niet mee weg. Als je jezelf als toppertje verkoopt terwijl je mainstream bent hou je dat niet vol: pretentie en competentie moeten in evenwicht zijn.

Je mag best de klant als vulling gebruiken, als werkorder, maar doe dan niet alsof het anders is. De ‘tasjesverkoper’ heeft alleen een relatie met je in het hier en nu. Er is geen verleden en geen toekomst. Daar is niets mis mee zolang hij doet zich ook niet anders voor doet naar je.  Formule 1 hotels hebben er een aardige business aan. De ‘slager om de hoek’ daarentegen verbindt verleden, heden en toekomst met jou als klant en de kids krijgen een plakje worst. Waar de tasjesverkoper stuurt op orderwaarde gaat de slager om de hoek voor klantwaarde. Beide business logica’s hebben hun waarde “but don’t fool the customer”.

Als jij een tasjesverkoper bent in je ‘cultural dna’ zeg dat dan gewoon. Niets mis mee. Integriteit is belangrijk in de business arena. Het gaat niet alleen meer over wat je zegt en doet. Het gaat ook over je intentie, je achterliggende gedachten en of je ook levert.

Marketing als camouflage of façade werkt niet meer en concurreren op features en benefits heeft nog weinig kans. Uitvoerend vermogen is in te kopen voor organisaties en creëert dus niet meer een echt onderscheidend vermogen. Er zijn zoveel alternatieven.

Het echte onderscheid tussen jou en je concurrent zijn steeds meer de zachte waarden, namelijk de mate waarin jouw brand/organisatie een emotionele band kan aangaan met jouw klanten: werkelijke aandacht verkoopt. Jouw bedrijfscultuur, design en leiderschap zijn belangrijk voor je klant . ‘Commercieel gedrag’ is niet langer erg commercieel.

Social media, zijn, mits de context helder is, heel effectief om brand en customer engagement te versterken. Social media gidsen ons als klant naar het geëigende kanaal. De marketeer is in de social company facilitator van engagement. De rest van het engagement proces heet sales.

Je ziet dan ook dat in veel ondernemingen marketing en sales weer bij elkaar komen onder één verantwoordelijkheid en één budget. Jouw merkwaarde geeft de context voor de klant waardoor de overige uitingen van de company ‘meaning’ krijgen voor de klant: Context drives meaning.

Dit blog is een bewerkte versie van de longread van Frans van der Reep. Als adviseur is hij nauw betrokken bij Bureau Social Media en geeft hij mede inhoud aan de ontwikkeling van het bureau.

Bureau Social Media

Alle Social Media wijsheid samengevat in één tweet

Er was eens een goeroe. En dat was niet alleen een wijs man maar ook een zeer goed man.

Elk jaar dat hij jarig was wachtte hij niet op zijn cadeaus maar gaf ze weg en deelde zijn geluk. Dit was het jaar dat hij vijftig werd.

Hij wilde graag iets speciaals doen, iets groots. Wat hij wilde is dat zijn publiek alle wijsheid betreffende Social Media bezat.

Want door elkaar te inspireren en te delen, konden ze ook geluk ervaren zonder hem, mocht dat ooit het geval zijn. Precies dit werd zijn plan.

Hij nodigt al zijn wijze mensen uit op zijn kantoor. De professoren, specialisten, visionairs en doktoren. Alle slimmerds van het land.

Hij zegt tegen ze: jullie krijgen acht weken. Ik wil dat jullie alle wijsheid betreffende Social Media verzamelen want dat wil ik geven aan mijn publiek. Onder de indruk van de woorden van de wijze goeroe struinde ze het internet af. Zoeken, in alle hoeken. Ze verzamelen al wat waarde had en juist was. Precies twee maanden later komen ze bij de goeroe aangerend: goeroe,goeroe het is ons gelukt!

Ze nemen hem mee naar de overleg ruimte, de deuren gaan open, en daar ligt een grote berg boeken, schriften en hand-outs. De goeroe is diep onder de indruk, hij krabt achter zijn hoofd en zegt; dit is prachtig maar…., Hoe moet ik dit in hemelsnaam geven? Dit is zo ongelofelijk veel.

Neem nou nog eens vier weken en breng de grote hoop terug tot twee velletjes papier.

Alle wijsheid betreffende Social Media op twee velletjes papier, zodat ik het kan geven aan al het publiek waar ik zoveel van houd.

Volledig in de war stuiven de wijze mannen en vrouwen weer huiswaarts. Driftig beginnen ze alles te lezen en samen te vatten. Overleg, nog eens lezen, weer overleg, knippen ,schaven en schuren. En exact een maand later komen ze weer aangerend.

Met een blos op de wangen en twee velletjes papier wapperend in de lucht. Goeroe, goeroe, het is ons gelukt!

Ze overhandigen de goeroe de blaadjes, hij leest en schiet vol. Een traan loopt over zijn wangen en zegt: Dit is geweldig , dit is geniaal maar… het is nog steeds teveel. Mijn publiek moet er morgen direct mee aan de slag kunnen.

Je krijgt van mij nog zeven dagen en dan moet je alle wijsheid betreffende Social Media hebben samengevat in tien woorden van twee letters! Compleet verslagen verlaten de wijze mannen en vrouwen het kantoor. Alle wijsheid betreffende Social Media in tien woorden van twee letters. Dat is onmogelijk.

In paniek gaan ze nogmaals in overleg. Weer lezen , weer schaven, knippen en nog eens lezen. En klokslag twaalf uur op de allerlaatste dag komen ze aangerend met een klein briefje wapperend in de wind.

Een klein velletje met daarop de titel “alle wijsheid betreffende Social Media” en daaronder tien woorden van twee letters!

Dat briefje heb ik gevonden. En dat is mijn cadeautje, voor jou

Dit is wat er op stond IF IT IS TO BE, IT IS UP TO ME

En dan beloof ik jullie uit de grond van mijn hart, dat je alles wat je betreffende Social Media hebt geleerd en alles wat je nog gaat leren dat je daar helemaal niets aan hebt…

Als je daar helemaal niets meer mee doet.

En ik beloof je wanneer je Social Media serieus neemt, oefent en toepast, je versteld staat van wat je allemaal kunt bereiken.

En als je het allemaal niet meer kunt bolwerken en je wilt je eigen team wijze mannen die je verder helpen, denk dan eens aan ons.

Ik wens je alle succes van de wereld.

Dit blog is een bewerkte versie van een verhaal van Remco Claassen uit het boek verbaal meesterschap. Als adviseur is hij nauw betrokken bij Bureau Social Media en geeft hij mede inhoud aan de ontwikkeling van het bureau.

bureau social media

Spreek Social-E-book

Hoe kun je ervoor zorgen dat je communicatie via de Social Media netwerken impact realiseert?

Met andere woorden, hoe zorg je ervoor dat mensen je berichten zien, horen en voelen. Gaan ze iets doen naar aanleiding van jouw tweet, bericht of blog? Of gaan ze iets laten, of nooit meer vergeten.

Al onderzoekend en ervarend deel ik in dit E-book SPREEK SOCIAL inzichten die je helpen je boodschap op een effectieve manier te delen met jouw netwerken.

Interessant boek en met plezier en interesse gelezen! Gerard Dekkers, www.mentes.me

Je kunt het E-book hier downloaden.


Mocht je geen e-mail hebben ontvangen kijk dan aub eerst in de spambox. Wellicht dat ons e-mailadres door spamfilters als ongewenst wordt gezien.
Mocht je in de spambox ook geen e-mail van ons aantreffen, neem dan a.u.b. even contact met ons op per e-mail: info@bureausocialmedia.nl 
bureau social media

Plakje worst is heel social

Weet je het nog? Het plakje worst bij de slager!

Hiermee geeft de slager je extra aandacht en bedankt je impliciet voor je aanwezigheid in zijn winkel. Tevens geeft hij een sample van zijn product en laat je kennismaken met zijn kwaliteit.

Ik was het even vergeten, want ik kwam te vaak in de supermarkt en niet bij de slager. Maar door mijn dochter die graag winkelt, ondervond ik maar weer eens dat extra aandacht voor je klant altijd zin heeft.

En het werkt! Want ik kom weer bij de slager en negeer nu de uitgedroogde stukkies op een papiertje bij de supermarkt.

Want wat zegt mij slager eigenlijk met zijn plakkie worst?

1) Hij ziet je en geeft je aandacht en aandacht loont;

2) Hij is trots op zijn product en laat je het proberen;

3) Het plakje worst is voor je dochter, maar hij grijpt dat gelijk aan als excuus om jou ook te geven, zo vergroot hij het bereik van zijn sampling, want wellicht wil de rest van de zaak ook een plakje?

4) Hij creëert een moment om je te spreken en toont interesse en bouwt zo aan de klantrelatie;

5) Hij vraagt naar feedback over zijn producten en komt zo te weten hoe hij aansluit bij de wensen van de klant;

6) Hij heeft een verhaal over zijn product; (deze runderen zijn van het ras charlois teroir en zijn erg lekker met winterse kost) en geeft mij de kans mijn gasten iets speciaals voor te schotelen met een verhaal;

Als klant voel ik mij daar goed bij, want ik heb het gevoel dat ik persoonlijke band met de slager ontwikkel, hij helpt met zijn verhaal aan de bewustwording van wat ik eet en het is daarbij onderdeel van een sociaal contact.

Deze aandacht van de slager zorgt ervoor dat ik het fijn vind om bij hem te komen, en:

1) Hij verkoopt meer producten aan mij;

2) Hij bouwt aan een relatie en creëert loyaliteit;

3) Hij heeft “new business” aan mijn dochter (ze hoeft maar “worst” te roepen en ik ben naar de slager)

4) Hij geeft mij een verhaal zodat ik indruk op mijn vrienden kan maken en verzorg daarmee zijn marketing;

Dit is geen natuurlijk geen rocket science maar gewoon oprechte aandacht van een bevlogen ondernemer. Hij creëert met zorg en aandacht zijn producten en vriendelijke service en daardoor waarderen zijn klanten zijn aanbod.

Let op!
Aandacht loont en zorgt naast een intensief contact ook voor waardering van je klanten. Ga eens na hoe jij dit kan toepassen binnen bijvoorbeeld je Social media inspanningen. Hoe kun je binnen de online verbinding dit gevoel nabootsen?

Grote kans, wanneer je dit consequent toepast op meer klanten kunt rekenen!

Succes met aandacht geven!

Business Blinddate

Business blinddate

Vind je het interessant om ondernemende mensen te ontmoeten? Lekker buiten te zijn en een energieke start van je werkdag te hebben. Doe dan mee aan een wandeling van ongeveer anderhalf uur  door het ‘t Twiske (‘t Twiske is een natuurgebied gelegen aan de ring van Amsterdam).

Aankomende  woensdag 11 september organiseer ik een business blind date. Het idee van een business  blind date heb ik opgedaan door Frans van der Reep en werkt als volgt:

Wat is een business blinddate?

Hoe kun je nu op een leuke en efficiënte manier bijdragen aan nieuwe, menselijke, combinaties, netwerken en samenwerking, en dat dan in het ‘echt’ en niet virtueel via LinkedIn. Social media maken het tegenwoordig heel gemakkelijk om dit soort events te organiseren.

Hoe dat gaat? Ik nodig via social media en email maximaal 30 ‘ondernemers’ uit op een mooi punt in Nederland ’s ochtends om 07.00 uur: een business blind date is natuurlijk ‘gek’ en dus hoort daar ook een ‘gekke’ tijd bij. Je moet wel consequent zijn tenslotte.

Deze aanvangstijd heeft natuurlijk allerlei praktische voordelen, met name een goed planbare aankomsttijd voor de deelnemer. Als ik mijn gastenlijst samenstel heb ik natuurlijk wel een idee wie iets zou kunnen met wie maar dat ga ik allemaal niet regisseren. Dat hebben mensen namelijk zelf heel goed door.

Enfin, ik stuur dus mijn mailtje en vraag om even de komst eventueel te bevestigen. Ik vind het leuk dat van de meeste uitnodigingen, doorgaans het grootste gedeelte positief reageert, ook vanuit de andere kant van het land.

Ontmoeten

We treffen elkaar dan op een plek om 07.00 uur. Eerst koffie drinken natuurlijk. Want zonder koffie doen we niets. Dan gaan we met zijn allen anderhalf uur wandelen. Het is dan heerlijk stil. De lucht is nog fris. En al je zintuigen gaan open.

Uiteraard wordt er een hoop gepraat onderweg. “Browsen in de buitenlucht“. Kennis gemaakt. Plannen gesmeed. Relaties aangegaan. Heel leuk om dat zo te zien gebeuren.

Bij terugkomst rond kwart voor negen gebruikt iedereen een broodje aan een lange tafel in de buitenlucht. Je hebt dan voor je gevoel eigenlijk een hele werkdag achter de rug, leuke nieuwe mensen ontmoet, concrete ideeën opgedaan, nieuwe business gestart en dat alles voor de investering van een beetje tijd.

De Business Blind Date. Hoe zo alles digitaal? Kom langs en ervaar een heerlijke wandeling aan bos en meer in ’t Twiske

Waar?

t’ Twiske, Oostzaan

Twiske Paviljoen (je kunt hier makkelijk gratis parkeren)

Woensdag 11 september

Aanvang 7:00

Laat je me weten of je erbij bent?  Klik hier voor het contactformulier of stuur een mail aan menno@bureausocialmedia.nl

Tot 11 september!

bureau social media

Koud bellen verleden tijd door Social Media?

Is koud bellen (coldcalling) verleden tijd door Social Media?

  • Wie is er nog bezig met koude acquisitie?
  • Wat werkt wel en wat werkt niet?
  • Waarom werkt het steeds slechter voor je?

Vragen die mij bezighielden, maar inmiddels niet meer. Want wanneer je de moeite neemt je te verdiepen zul je zien dat je speelveld is veranderd door Social Media.

Social Media heeft namelijk alles veranderd en vraagt om een andere aanpak. Via deze strategie zul je niet alleen effectiever en beter met acquisitie om kunnen gaan, maar ook een prettiger eerste contact met je prospect hebben.

Let op!

Social Media is slechts aan het begin van zijn evolutie. Verkopers, vertegenwoordigers en ondernemers hebben nu de kans te laten zien, wie ze zijn en waar ze voor staan, lang voordat het eerste contact ontstaat.

Want jouw prospect is jou aan het:

  • Googlen
  • Facebooken
  • Bekijkt je profiel op Linkedin
  • Wat zeg jij of je bedrijf op twitter

Waarom?

Je prospect wil namelijk alles van je weten voordat hij überhaupt zaken met je gaat doen. Net zoals jij dat doet wanneer je hem benaderd. Sterker: hij kan binnen tien seconden weten wie jij bent wanneer je aan de telefoon hangt, of op afspraak komt. Hij weet dus van jou en je bedoelingen.

Koud bellen heeft dus geen nut meer!

Je wordt nu afgerekend op je:

  • Google internetaanwezigheid
  • Social Media activiteiten
  • Je eigen website ( heb je die, of niet)
  • Je blog
  • Je Facebook
  • Je Youtube

Het mooie is dat dit alles leidt tot een betere internet aanwezigheid. Meer zichtbaarheid is meer contactmogelijkheden. Meer contactmogelijkheden is meer kans op verkoop. Belangrijk hierbij is dat je ervoor zorgt dat er interactie kan plaatsvinden. Dit is namelijk ook je doelstelling met koud bellen van prospects. Je wilt dat er iets op gang komt!

Als je een duidelijk en onderscheidende boodschap hebt en een goede vertaling maakt naar Social Media. Kun je met een optimale invulling van je middelen een extra kanaal creëren voor meer contactmomenten.

Onthoud dit!

Hoewel directe verkoop wellicht je doelstelling is, zijn mogelijkheden op dit moment beperkt. Je zult in het huidige stadium van Social Media veel meer resultaat halen bij de connectie en de mogelijkheid tot interactie. De ontvanger voelt zich minder overvallen als door een “coldcall” en door de connectie eerder geneigd een dialoog met je aan te gaan. In essentie ook “jouw bedoeling” om tot een gesprek te komen en je propositie te kunnen doen. Zet deze middelen dus in om op een ‘warme’ manier in contact te komen en daar opvolging aan te geven.

Het mooie is dat je de mogelijkheid krijgt echt waarde te bieden en je netwerk kunt uitbreiden met relevante contacten. Om hiermee effectief te zijn zul je:

  • Moeten kijken wat je concurrentie en hun mensen doen;
  • Willen weten wat je klanten ECHT willen en een plan maken om dit te leveren;
  • Maak realistische doelstellingen en meet de resultaten, zodat je ervan leert en het beter kunt doen;
  • Bied waarde voor je klanten en prospect en geen, ik herhaal GEEN platte aanbiedingen;
  • Zorg voor professionele hulp. Let op! Er zijn meer mensen die claimen dat ze je kunnen helpen, maar die dat niet kunnen (de zogenaamde guru’s en experts)

Wachten kost meer dan meedoen! Welk budget je ook kunt en wilt uitgeven. Start! Het is nu nog redelijk te overzien om te beginnen.

En dan beloof ik je dat al je waardevolle inspanningen zullen leiden tot een nieuwe dimensie in je werkzaamheden en met de juiste aanpak, meer loyaliteit en meer klanten.

Geef, deel en vermenigvuldig je business

quote van de dag

Hoe meer mens, hoe meer fans!

Gehoord van een Facebook specialist

Wat doe jij met Twitter?

Laatst was ik op een netwerkbijeenkomst voor salesmensen/zp’rs en bedrijven. Toen er door de spreker werd gevraagd:

  • Wie doet er wat met twitter?
  • Wie heeft er op twitter meer dan 500 followers?

Op de vraag “wie heeft er meer dan 500 followers”  staken twee mensen hun hand op. Ik was een van de twee en erg verbaasd dat er niet meer waren.

Verbazingwekkend dat zoveel ervaren zakenmensen nog niet de kracht ervaren van Twitter. Want met bijna 200 miljoen accounts en miljoenen tweets per dag, vraag je jezelf toch af: Zit daar iets voor mij bij? Lees meer

bureau social media

Internet maakt van ons allen ondernemers

De (mobiele) digitale wereld gedreven  dwingt bedrijven steeds meer zich op beweging en op de kern van hun toegevoegde waarde te organiseren. Met het toenemen van transparantie brengt internet als het ware de cent terug in de business. We moeten weer terug naar het begrip waarom bedrijven eigenlijk bestaan, namelijk dat ze goedkoper dan de markt samenwerking kunnen organiseren.

Echter, omdat de markt door internet steeds goedkoper kan, moeten bedrijven wel het marktmechanisme binnen de muren toelaten ten koste van vaste werkwijzen, structuren  en gestolde processen.  Hier ligt de reden van het in hoog tempo ver ZP’en (ZP is zelfstandig professional) van de Nederlandse arbeidsmarkt. Frans van der Reep voorspelde deze omkering al in 2000 en ziet de trend nu snel vorm krijgen. De Flexpool in Nederland is namelijk razend snel aan het groeien. Steeds meer werknemers beginnen nu voor zichzelf, gedwongen door de crisis of uit vrije wil of als symptoom van deze beweging.

Met dit gegeven dat de flexpool steeds maar groter wordt, groeit de behoefte zeer sterk om als flexwerker een plek te krijgen op het internet waar hij zichzelf goed kan profileren. Immers, ‘wie niet gezien is,  ‘is weg’. Het internet maakt ons allemaal als het ware verkoper en we dienen dus onze eigen ‘branding’ en sales te hand te nemen. Het is niet anders. Lees meer