Het geheim van Apple

Als je publiek voor de deur ligt om jouw product te kopen, dan doe je blijkbaar iets heel erg goed. Niet alleen heb je dan een aantrekkelijk product, je fans sympathiseren zich met je merk en zijn hiermee je marketing ambassadeurs. Hoe kun je jouw merk als sympathiek laten overkomen? En is dit belangrijk?

Ja, het is belangrijk om in deze tijd sympathiek te zijn. Onderscheiden op product en prijs wordt steeds moeilijker. Zorg daarom voor een aansprekend verhaal en aantrekkelijke uitvoering van je propositie. Stel jezelf de vraag: Waarom liggen er bij Apple mensen voor de deur te wachten om naar binnen te mogen? En hoe kan ik als merk/bedrijf dit binnen de mogelijkheden enigszins nabootsen.

Deze 3 tips helpen:

  • Wees hulpvaardig. Er is niets fijner om als klant serieus te worden behandeld en het gevoel te hebben dat er alles aan gedaan wordt om je te helpen. Dat voelt goed en maakt je ontvankelijk om iets te kopen.
  • Maak gebruik van het moment. Klanten hebben weinig tijd en zijn zich aan het oriënteren op hun aanschaf. Zorg ervoor dat je dit moment ten volle benut, door extra informatie te bieden over de aanschaf en ze wijzer te maken over het gebruik van je product of dienst.
  • Bouw aan de relatie. Je product of dienst heeft een bepaalde levensduur en door de klant te helpen deze levensduur te verlengen, te intensiveren of bijvoorbeeld kosten te besparen wordt je als sympathiek ervaren. Denk bijvoorbeeld aan workshops, service-onderhoud en pre-sales. Hierdoor krijg je gelijk de mogelijkheid gegevens te verzamelen om in contact te blijven via email of social media. Facebook is bijvoorbeeld een ideaal platform om op een aardige manier je publiek blijvend te informeren.

We zijn sociale dieren die het leuk vinden aandacht te krijgen, complimentjes te ontvangen en te worden geholpen. Doe dit dan ook!

Tijdens het volgende social spreekuur gaan we hier verder over praten. Meedoen aan het gesprek? Meld je hier aan voor de volgende vrijdagmiddag http://goo.gl/RvnnOx