bureau social media

Het geheim van effectieve communicatie

Ben je benieuwd hoe je boodschap wordt versterkt?

Hoe krijg je meer impact met je boodschap in blogs, social media en advertenties? Social Media wetenschapper Dan Zarella heeft duizenden blogs en social media berichten (22.000 tweets) geanalyseerd en kwam tot interessante conclusies. Doe er je voordeel mee.

Tips uit onderzoek

    • In virale berichten kwam hij opvallend vaak de woorden, wetenschap, hacks, verrassend, geschiedenis, groot, groter en kritisch tegen.
    • Je berichten worden meer gedeeld wanneer je in de koppen van je berichten de namen van het betreffende netwerk noemt. Bijvoorbeeld: Wat Facebook niet wil dat je weet.
    • Houd je koppen kort en bondig. Het doel van je kop is om aandacht te trekken en niet al de gehele inhoud over te brengen.
    • Lijstjes zijn nog steeds populair. Hoewel sommige denken dat het niet erg origineel en onderscheidend is,  stimuleren lijstjes nog steeds goede click-troughs.
    • Urgentie in de koppen werkt ook vaak effectief. Bijvoorbeeld: “5 dingen die je op dit moment niet moet doen met Twitter”, of “ Los deze veel gemaakte fouten vandaag nog op!”
    • Gebruik de negatieve variant i.p.v. de positieve variant. Bijvoorbeeld een blog met de kop: “de 5 slechtste tips om te bloggen” wordt beter gelezen dan “de 5 beste adviezen om te bloggen”
    • Maak je kop niet te complex, vermijd creatieve en verwarrende koppen. Realiseer je dat het met de inhoud moet overeenkomen. Houd het simpel en een nauwkeurige weergave van de inhoud. Dit is voor velen al lastig genoeg (mezelf incluis)
    • Gebruik actieve woorden. Koppen met actieve woorden maken meer kans om te worden gelezen door je publiek. Koppen in de tegenwoordige tijd scoren beter dan passieve koppen in de verleden tijd.
    • Wees specifiek. Je denkt misschien dat het gebruik van een meer algemene kop zal een zo breed mogelijk publiek aanspreekt, maar dit is meestal niet het geval. De kop moet een duidelijke indicatie geven van het specifieke onderwerp.
    • Gebruik een voordeel. Je kent al de oude copywriting regel van Leo Burnett ‘voordelen niet specificaties’. Je kop moet uitleggen geven hoe je product of informatie mensen zal helpen, niet hoe goed je product is.
    • En gebruik vragen. De vragen die beginnen met hoe, wat, wanneer, en waarom zijn nog steeds zeer effectief in het uitlokken klikken. Bijvoorbeeld, in plaats van ‘Kwaliteiten van een leider’, probeer dan eens ‘Hoe Leiders succes hebben door deze 5 kwaliteiten”
    • Wees uniek. Ga niet dezelfde kop gebruiken omdat die zich heeft bewezen. Maar voeg wat toe van jezelf. Je zult merken vanuit het hart geschreven is altijd goed.

Als je volgende keer inspiratie nodig hebt voor je blog of bericht. Probeer dan deze koppen die zich hebben bewezen in effectiviteit. Probeer er een te kiezen die bij je past.

15 koppen die altijd werken

  1. Het geheim van ________
  2. Top 10 manieren om ___________
  3. Waarom _________ altijd werkt
  4. Hoe ___________  u kan helpen slagen
  5. Wat __________ niet wil dat je weet
  6. Waarom __________ niet zo slecht is als je denkt
  7. 5 Tips voor het helpen van u ____________
  8. Hoe  ___________ sneller klaar is
  9. Als _________, dan kun je ____________ (bijvoorbeeld als je een blog schrijft, dan kun je verkeer naar je website stimuleren)
  10. Wat iedereen moet weten over _____________
  11. De beginnersfout van iedere _______________
  12. 5 sleutels tot ______
  13. De waarheid over ____________
  14. 10 ____________ die experts gebruiken
  15. Wat gebeurt er als__________

Wanneer je als bedrijf je verhaal wilt delen, dan zijn er genoeg mogelijkheden. Deze informatie helpt je hopelijk verder met het schrijven van verleidelijke content.

Succes met het vertellen van jouw verhaal. Be sociable and share!