roi,

ROI? Liever ROB

In Social Media hebben we snel geleerd dat het opbouwen van een succesvol merk niet alleen gaat over ROI, maar vooral over het ontwikkelen van relaties met mensen. Hoe dat werkt en hoe je dit effectief doet is een lerend proces. Je verbinding (engagement) en het verhaal wat je te vertellen hebt (story telling) zijn daarin belangrijke elementen. Je wilt namelijk dat je inspanningen ergens toe leiden, alleen gebeurt dat niet altijd direct.

Dus hoe bereken je dan de relaties met mensen? In een gesprek met Eric van Hall waarin ik mijn frustratie uitte, kwamen we tot een nieuwe term. En dat heeft ervoor gezorgd dat we het inmiddels liever hebben over ROB als over ROI.

ROB?
ROB gaat namelijk over het ‘Rendement Op Betrokkenheid’ van jouw publiek. De sleutel om rendement uit betrokkenheid te krijgen , zelfs met beperkte middelen – is om echt te luisteren . Vaak genoeg zien we nog dat het verzamelen van likes eigenlijk nog steeds push marketing betreft. Eigenlijk een soort digitale folder die je in je mik krijgt geduwd. En dat is een gemiste kans.

De term ROI heeft zijn basis in de financiële sector en stuurt op cijfers. ROB gaat over zoveel meer, dan alleen cijfers. Het gaat over verbinding maken en waardevol zijn voor elkaar. Welke rendement daarmee te halen is, verschilt per bedrijf en is afhankelijk van welk doel je nastreeft. Wat voor de lange termijn ‘socialvol’ zal zijn, gaan we nog ontdekken. We staan nog maar aan het begin van nieuwe vormen en innovaties die ons leven gemakkelijker maken. Wat mij betreft draait het op dit moment vooral over de relatie die een nieuwe vorm krijgt.

De video van Gary Vaynerchuk “what’s de ROI of your mother” is verhelderend wat betreft de vraag waar het volgens mij werkelijk om draait. Je zou het ook kunnen vertalen naar “wat is de ROI van je kinderen” Want de waarde (liefde) die je terugkrijgt van je kinderen is niet te vertalen in geld, maar wel van onschatbare waarde. Ouders weten waar ik het over heb.

Natuurlijk wil je dat je inspanningen resulteren in rendement op je investering, maar dat is een resultaat uit de verbinding die is ontstaan. Met kinderen zijn er ook dergelijke overeenkomsten. Eerst moet er een solide basis ontstaan. Je geeft je kinderen rust, regelmaat en reinheid en een hoop liefde en vandaar uit begint er hopelijk een stabiele groei.

Kwalitatieve verbinding
Op het gebied van het komen tot een kwalitatieve verbinding met je klanten is er namelijk nog veel te leren. Een lerend proces bestaat uit trail en error. Net als met je kinderen doe je ontzettend je best en gebruik je de ervaring van de mensen (vrienden,familie) om je heen. Met social media zijn we wat dat betreft nog in de opgroeiende fase.

We hebben namelijk geen oma die vanuit haar ervaring vertelt “hoe het moet en wat je kunt doen” Sommigen zijn verder dan anderen Zo hebben zij een babyfoon (monitoring) en een oppas (social media manager), die helpt met de overgang van de peuterfase naar de “nieuwe” relatie. Anderen moeten nog bevallen en weer anderen vragen rond en komen in de ontvankelijke fase voor een nieuwe baby. De kraamzorg is te vergelijken met de social media expert die ons aan de hand neemt gerust stelt en feedback geeft.

Maar omdat niet iedereen een flink budget heeft en zich de luxe van een ‘kraamzorg’ kan permitteren, heb ik enkele experts gevraagd om tips te geven die voor jou je ROB kunnen versterken. ROB gaat groeien door een goede opvoeding. En heb je nou zelf goede tips of aanvullingen, waar ROB beter van wordt, deel dan je reactie met ons.

Tips
Frans van der Reep deelt de volgende tip: “Mensen willen, collega’s ,klanten, relaties en geen frietje zijn in een grote frietsnijder. Ze willen snappen wat hun bijdrage aan het geheel is. Van lean&mean naar lean&meaningful . Verbondenheid.

Hier sheets van een presentatie die ik daar recent over hield met concrete ideeën hoe dat moet.

De kunst is dus om veel beter te snappen hoe je betekenisvol interactie opbouwt met de klant. Dat luisteren erg belangrijk is weten we al een poosje. De vraag is veel meer hoe je dat goed organiseert en tegelijkertijd toch geld verdient.ROB kan een mooi nieuwe mentale categorie worden in het pad naar goede oplossingen.”

Eric van Hall deelt de volgende tip: “Om de betrokkenheid met je publiek te versterken is het heel belangrijk dat je je blog altijd op hetzelfde moment publiceert. Dus niet onregelmatig alleen maar wanneer je inspiratie hebt (soms 3 keer in een week en dan 6 weken niets). Maar steevast op hetzelfde moment.

Zo staat onze nieuwe blogpost elke donderdagochtend om 08:00 online en sturen we tussen 08:00 en 09:30 een notificatie naar onze Linkedin contacten (met moeiteloze opt-out). En om 08:30 gaat onze mailing eruit. Die regelmaat zorgt ervoor dat ons publiek eraan is gewend. Ze vertrouwen erop. Veel kijken er zelfs naar uit. En dat is echte betrokkenheid. Ook dwingt regelmaat ons tot veel meer content creatie dan wanneer we het vrijblijvend hadden gehouden.

Door meer content te produceren, zijn we waardevoller voor onze volgers en dat verhoogt de betrokkenheid. We zien dit aan het lage percentage uitschrijvers van onze mailing list (zo goed als nihil) en verzoeken via Linkedin om van de lijst gehaald te worden. (0,01% per week).”

Menno Rigterink deelt de volgende tip: “Een goed verhaal is aanstekelijk. Maar hoe maak je een goed verhaal? Want volgens mij heeft iedereen in potentie een goed verhaal. Alleen waar begin je, en welk doel dient je verhaal. Zelf had ik namelijk nogal moeite om de hier focus in aan te brengen. Vandaar dat ik dit model gebruik wat mij helpt om de juiste zaken in de juiste volgorde te delen. Het model helpt me tot een social story te komen. Wat volgt is interactie met je publiek.