Social schijf van vijf

Welk verhaal wordt doorverteld?  Content, storytelling of online mond-tot-mondreclame zijn allemaal termen om aan te geven dat je publiek méér nodig heeft dan een reclameleus of belofte. Je publiek is op zoek naar een aantrekkelijk verhaal dat overtuigt en gemakkelijk is te delen. Zodra er positief over je wordt gesproken, heeft je publiek namelijk ook aandacht voor je merk of product. Dit resulteert onder meer in herkenning, loyaliteit en business.

Denk zelf maar eens even aan verhalen die je nooit zult vergeten. Hoe komt dat? Heel eenvoudig: zodra een verhaal tot de verbeelding spreekt, onthoud je de boodschap voor altijd. Je bent namelijk iets met het merk of product gaan doen, iets gaan laten of je bent iets nooit meer vergeten.

Social schijf van vijf

Wat maakt deze verhalen zo succesvol? Deze vraag hebben we in vele variaties gesteld aan uitgevers, bloggers, reclamebureaus en individuen in workshops en klantpanels. En al snel is een helder en consistent beeld ontstaan. Mensen geven hun leven vorm vanuit een aantal universele gedragingen. Wij hebben dat vastgelegd in de social schijf van vijf. Elk aspect weegt even zwaar. Als deze vijf aspecten in balans zijn, zorgen zij voor een optimale communicatie van je boodschap.

schijf van vijf

De social schijf van vijf

Social schijf van vijf

Informatie (inzicht)

Social (vrienden)

Business (heb ik voordeel)

Fun (heb ik plezier)

Interactie (luisteren)

Toelichting social schijf van vijf

Informatie: Geef informatie en betrek je publiek bij wat je doet. Vertel waarom je het doet. Laat zien wat je passie heeft. Lever een bijdrage door informatie te delen die belangrijk voor je publiek kan zijn. (empowerment)

Social:  Door te laten zien hoe je met andere omgaat en wie belangrijk voor je zijn, denk bijvoorbeeld aan familie, medewerkers, vakgenoten en klanten, creëer je een toegankelijke uitstraling en zal de verbinding worden gevoed.

Fun: Zelfreflectie, blunders, verschillende invalshoeken, grappen uit de branche. Laat je klanten lachen en je boodschap wordt met liefde omarmd.

Business: Kortingen, special sales, loyaliteit, product introducties, voorverkoop, seminars, workshops, excursies, etc

Interactie: Wees behulpzaam, enthousiast en inspirerend. Aandacht loont!

Neem vrijblijvend contact met ons op: