Wat doe jij met Twitter?

Laatst was ik op een netwerkbijeenkomst voor salesmensen/zp’rs en bedrijven. Toen er door de spreker werd gevraagd:

  • Wie doet er wat met twitter?
  • Wie heeft er op twitter meer dan 500 followers?

Op de vraag “wie heeft er meer dan 500 followers”  staken twee mensen hun hand op. Ik was een van de twee en erg verbaasd dat er niet meer waren.

Verbazingwekkend dat zoveel ervaren zakenmensen nog niet de kracht ervaren van Twitter. Want met bijna 200 miljoen accounts en miljoenen tweets per dag, vraag je jezelf toch af: Zit daar iets voor mij bij?

Zeker wanneer je ziet dat de top 500 bedrijven en serieuze media tweeten. Graag maak ik zelf onderscheid tussen “business” tweeten en de tweets die vertellen dat je net naar het zwembad bent gegaan of welke soep je nu weer moet kiezen. Ook goed, maar ik kijk er niet naar en wil het juist hebben over “waardevolle’ tweets die jouw waarde in je businessnetwerk bekrachtigen en ondersteunen in je dagelijkse werkzaamheden en uitdagingen. Daarom is de essentie van Twitter voor mij:

  • Twitter is informeren
  • Twitter gaat over waarde bieden
  • Twitter gaat over het delen van informatie
  • Twitter gaat over connecties

Om focus te hebben over je tweets is het handig te weten:

  • Wie ben ik?
  • Waar sta ik voor?
  • Wie zoek ik?
  • Wat heeft de ander voor voordeel bij mijn tweets?

Wanneer je deze vragen beantwoord zul je zien dat Twitter een aantrekkelijk instrument kan zijn bij het verwezenlijken van jouw doelstellingen.

Let op! Wat ik vooral heb geleerd met Twitter dat je niet alles van tevoren kan weten. Het is experimenteren en blijven proberen. Al doende kom je verder. Heb geen angst over de inhoud van je tweet, je stuurt het zo de wereld in en zo snel als het gaat kan het ook worden vergeten. Dan verstuur je gewoon een nieuwe tweet. Blijf in ieder geval oprecht en integer. Dan kan er weinig verkeerd gaan. Een dagelijkse tweet helpt je ieder geval met het:

  • Creatief schrijven en denken
  • Luisteren waar je eventueel followers mee helpt
  • Mensen gaan proactief met je connecten

En dan krijg je als bonus dat je wordt “geretweet” omdat men de waarde van je tweet ervaart. Je wordt opgenomen in lists van je followers, bijvoorbeeld onder het kopje businesstips of inspiratie. Instanties als de Kamer van Koophandel sturen je tweets door of vragen je eens te komen spreken op een van hun bijkomsten. Zo komen mijn tweets bij de doelgroep terecht.

Hierbij een voorbeeld van twopcharts van de laatste 200 tweets en Re-tweet percentage.

 

Je ziet dat wanneer er waarde voor de ander in je tweets schuilt, deze graag door stuurt naar haar of zijn netwerk. Wat denk je wat dit voor je netwerk betekent?

In essentie is een sterk en relevant netwerk onmisbaar voor de professionele salesman of vrouw. En ik hoop dan ook dat bij de volgende bijeenkomst er met meer enthousiasme wordt gereageerd en er slechts twee hun hand opsteken die minder dan 500 followers hebben.

Inspiratiebron: Jeffrey Gitomer Social Boom