Wat is Social media?

Social Media zijn websites waar je informatie kunt delen met vrienden, kennissen en andere relaties. Het gaat dan bijvoorbeeld om tekst (nieuws, artikelen), maar ook om beeld en geluid (podcasts, muziek, fotografie, video). Door interesses en nieuwtjes te delen via de social media leer je nieuwe mensen kennen, knoop je contacten aan en vergroot je je netwerk. Heel ‘sociaal’ allemaal. Maar ook zakelijk interessant, want de Social Media zijn prima in te zetten om jouw boodschap aan een groot publiek te verkondigen. Waarbij je overigens deels afhankelijk bent van de ‘gun-factor’. Je kunt de aandacht niet grijpen, je moet haar verdienen.

Voorbeelden social media websites

Bekende voorbeelden van internationale social media websites (met jaar van oprichting) zijn Facebook (2004), YouTube, het zakelijke netwerk Linkedin (2003), de ‘wat ben je aan het doen’-meldplek Twitter (2006), het recentere Google Plus (2011) maar ook bijvoorbeeld het wat achtergebleven MySpace (2003). Voorbeelden in Nederland zijn HyvesNuJij en Schoolbank, inmiddels voor een belangrijk deel voorbij gestreefd of zelfs vermorzeld (Hyves) door de ‘grote jongens’ uit de USA: Facebook en Twitter.

Hoe werken social media?

Bij social media is de gebruiker de baas. De ‘user’ zorgt namelijk voor de inhoud. Bij YouTube uploaden de gebruikers zelf hun video’s, bij Facebook en Twitter schrijven of kopiëren de gebruikers alle berichten. We noemen dit User generated content. Het woord “social” zegt het eigenlijk al. Op Social media draait alles om de sociale interactie. Mensen komen er samen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk of leuk vinden. Ze willen hun interesses het liefst delen met gelijken. Met mensen die hun normen en waarden delen. Dat is heel menselijk. We vinden mensen die op ons lijken namelijk vanzelf leuker, interessanter en betrouwbaarder dan mensen die ‘vreemd’ zijn. Het online vertrouwen in ‘gelijken’ neemt steeds verder toe. Dit betekent een enorme kans voor bedrijven. Als je ervoor kunt zorgen dat mensen in een bepaalde kring positief over jouw bedrijf of product oordelen, zullen al die mensen meer geneigd zijn jouw product of dienst te gebruiken. Want ze willen er allemaal bij horen.

Sociaal zijn betekent dat je in een groep wilt leven. Dit is meteen ook de verklaring waarom de social media website zoveel bezoekers trekt: mensen klitten samen. En als er maar genoeg mensen naar bepaalde content (een video of webpagina of zelfs een product) gaan verwijzen, kan het gebeuren dat er een vliegwieleffect ontstaat, waardoor dezelfde content in eens steeds grotere kring gedeeld wordt. Mensen willen graag weten wat er gebeurt op de plek waar ‘het’ gebeurt. Ze besmetten elkaar met hun enthousiasme. De content gaat ‘viral’. Dit is natuurlijk goud waard voor de eigenaar van die content. Allemaal gratis aandacht bij mensen die al bij voorbaat positief gestemd zijn.

Social media in marketing & internetstrategie

Iedereen kent de piramide van de bekende socioloog/marketeer Maslow. Marketeers denken continu na over welke behoeften in welk niveau van de piramide hun product bedient. Sociale media maken het de consument makkelijk om behoeften als sociale interactie, erkenning door gelijken en zelfontplooiing in te vullen. Bedrijven kunnen daar gebruik van maken. Je kunt nu voor een heel klein budget de dialoog aan gaan met enorme groepen consumenten tegelijk. Als je de Social Media slim inzet, wordt jouw bedrijf of merk een geaccepteerd onderdeel van het ‘netwerk’ van de ‘peers’ waardoor ze je bij voorbaat al betrouwbaar vinden. Social Media marketing speelt dan ook een groeiende rol in de relatiemarketing.

Voordelen van social media:

  • Social media sites zijn vaak erg actueel, omdat er altijd wel een Tweep of Faceboekvriend over een gebeurtenis kan berichten. Dit gaat razendsnel. Mensen lezen soms op Twitter al over de aardbeving in het epicentrum voordat de trilling hun positie bereikt!
  • Je kunt je content via social media websites eenvoudig verspreiden binnen een netwerk. Zo kun je een viral effect of ‘buzz’ creëren.
  • Social media communities zijn ideaal voor het benaderen van marketingniches. Je vindt er immers mensen die allemaal van hetzelfde houden.
  • Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief, omdat een brede groep mensen de inhoud samen stelt.
  • Door het relatief objectieve en betrouwbare karakter van Social Media scoren ze goed in de zoekmachines.

Gevaren van social media:

  • Wat je leest op de social media komt tot stand via een democratisch proces. Helaas heeft de massa niet altijd de wijsheid in pacht, waardoor goede initiatieven onderbelicht blijven omdat ze niet sexy genoeg zijn.
  • Bedrijven en merken zijn vogelvrij in de social media. Iedereen kan alles over je zeggen. Soms worden bedrijven of merken ‘afgebrand’ om één domme tweet van een medewerker. Of als gevolg van een georkestreerde actie van een tegenstander. Steeds meer bedrijven stellen social media richtlijnen op om dit soort problemen te voorkomen.
  • Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt. Veel berichten op Twitter of Facebook betreffen bijvoorbeeld ‘hoaxes’, berichten die ‘lekker klinken’ en door de massa worden herhaald. Na verloop van tijd blijken zij dan niet waar te zijn.

Deze pagina met dank aan inspiratiebron http://www.social-media.nl/